Fakta Tentang Kutu Kepala

– Kutu disebarkan oleh hubungan peribadi atau perkongsian sikat, berus, topi, dan pakaian lain.
– Kutu kepala adalah masalah biasa ditadika dan sekolah rendah.
– Kutu menyebabkan perasaan menggeletek, sesuatu yang bergerak dalam rambut, gatal-gatal dan kudis di kepala.
– Individu yang terlibat, ahli keluarga juga dijangkiti, dan semua harus dirawat
– Ingat: seekor kutu + satu kepala kutu = dua kutu = permulaan jangkitan kutu kepala.
– Kanak-kanak kecil perlu dinilai oleh penjagaan kesihatan profesional sebelum memulakan ubat-ubatan.

Apakah kutu?

Kutu kepala adalah parasit yang boleh didapati di kepala orang. Jangkitan kutu dipanggil pediculosis. (Kutu kepala Pediculus humanus capitis, adalah berbeza daripada kutu yang menyebabkan badan dan jangkitan rambut kemaluan.)

Bagaimana kutu kepala berjangkit?

Jangkitan kutu kepala adalah sangat umum. Ia telah dianggarkan bahawa sehingga satu dalam setiap 10 kanak-kanak di sekolah memperoleh kutu pada suatu masa. Dalam satu kajian, anggaran kos tahunan serangan kutu di Amerika Syarikat adalah hampir $ 1 bilion dolar.

Siapakah yang berisiko untuk mendapat kutu?

Sesiapa yang datang dalam hubungan yang rapat dengan seseorang yang sudah mempunyai kutu, atau bahkan pakaian mereka yang tercemar dan harta benda lain, adalah berisiko untuk memperolehi kutu. Jadi ia adalah mudah untuk memindahkan kutu dari seorang ke seorang yang lain. Kanak-kanak prasekolah dan sekolah rendah (umur 3-10 tahun) dan keluarga mereka paling kerap dijangkiti. Gadis mendapat kutu lebih kerap berbanding lelaki.

Bagaimana kanak-kanak mendapat kutu?

Seorang kanak-kanak boleh terjangkit kutu kepala dalam beberapa cara.

– Berhubung dengan orang yang sudah ada kutu: sentuhan peribadi adalah biasa semasa bermain atau aktiviti sukan, dan di sekolah, rumah atau perkhemahan.
– Memakai pakaian yang telah dijangkiti, seperti topi, selendang, kot, pakaian seragam sukan, atau reben rambut
– Menggunakan sikat, berus, atau tuala
– Berbaring di atas katil, sofa, bantal, permaidani, atau haiwan boneka yang baru-baru ini telah berada dalam hubungan dengan seseorang berkutu

Bagaimanakah rupa kutu?

Terdapat tiga bentuk kutu, iaitu nit, nymph, dan kutu dewasa.

Nit: adalah telur kutu. Telur kutu sukar untuk dilihat dan sering dikelirukan dengan kelemumur atau semburan titisan rambut. Telur kutu didapati melekat pada batang rambut. Mereka adalah bujur dan biasanya kuning kepada warna putih. Telur kutu mengambil kira-kira seminggu untuk menetas.

Nymph: kutu bayi dipanggil nymph. Ia kelihatan seperti kutu kepala dewasa tetapi adalah lebih kecil. Nimfa matang menjadi dewasa kira-kira tujuh hari selepas penetasan. Untuk hidup, nymph mesti makan darah.

Kutu dewasa: kutu dewasa adalah seperti saiz biji bijan, mempunyai enam kaki, dan berwarna kelabu-putih. Pada orang dengan rambut hitam, kutu dewasa kelihatan lebih gelap. Kutu betina mengeluarkan telur kutu, kutu betina biasanya lebih besar daripada kutu jantan. Kutu dewasa boleh hidup sehingga 30 hari di atas kepala seseorang. Untuk hidup, kutu dewasa perlu memakan darah. Jika kutu jatuh daripada seseorang, ia mati dalam masa dua hari.

Leave a comment