Pil Pembesaran Payudara – Adakah Anda Perlu Mengambilnya?

Ramai wanita malu kerana mereka mempunyai payudara kecil dan kerap berasa cemas apabila tiba masanya ketika mereka melihat bukaan leher menjunam pada pakaian malam wanita lain. Wanita yang memang mempunyai payudara besar dan penuh mungkin kecewa kerana payudara mereka akan kendur selepas melahirkan anak.

Pembesaran payudara adalah salah satu topik yang paling dibincangkan hari ini di kalangan wanita dan termasuk kontroversi yang sangat mendapat publisiti – implan payudara. Dengan risiko kesihatan dan kesan sampingan yang berbahaya, apatah lagi kos, wanita telah lama mencari alternatif yang selamat dan terbukti berkesan.

Pada hari ini, banyak firma Internet yang berbeza mengiklankan dan menjual pil pembesaran payudara. Kebanyakan mereka mendakwa bahawa dengan mengambil produk semulajadi mereka, seseorang boleh meningkatkan saiz payudara dengan 1-2 inci, iaitu kira-kira 2 hingga 3 saiz cawan, dalam masa 90 hari. Pil herba ini dijual biasanya mengandungi bahan kimia yang dipanggil phyto-estrogen. Phyto-estrogen, syarikat-syarikat ini mendakwa, adalah bahan kimia yang merangsang reseptor estrogen dalam tisu payudara anda dan akan membesarkan saiz payudara anda. Phyto-estrogen adalah bahan kimia yang ditemui dalam makanan tumbuhan, dan adalah sama dalam struktur kepada hormon seks wanita estrogen. Banyak ubat-ubatan moden pada asalnya dibuat daripada tumbuh-tumbuhan dan kesan mereka bergantung kepada bahan kimia dalam tumbuhan, bagaimana mereka bertindak di dalam badan dan bagaimana produk dihasilkan.

Gabungan herba dalam pil pembesaran payudara nampaknya berbeza-beza bergantung kepada syarikat yang membuat dan menjual mereka. Antara herba yang biasa digunakan adalah ekstrak halba, Blessed Thistle, Dong Quai, Fennel Seed, ekstrak keladi liar, Ginseng Siberia, akar ginseng cina merah, guarana dan akar Fo Ti.

Pil pembesaran payudara yang semulajadi pada teorinya adalah kaedah yang berkesan dalam meningkatkan saiz payudara kerana sebahagian daripada mereka mengandungi herba yang telah dikenali seperti estrogen kesan pada badan. Pil kawalan kelahiran juga dianggap meningkatkan saiz payudara dengan cara yang sama estrogen menyebabkan pembendungan cecair di dalam dada dan mungkin mempunyai kesan pada tisu payudara.

Jika pil pembesaran payudara mempunyai estrogen seperti kesan pada badan wanita, terdapat beberapa kebimbangan keselamatan. Estrogen jika diambil dalam bentuk asal akan merangsang pertumbuhan tisu dalam rahim dan dipercayai menggalakkan kanser rahim, itulah sebabnya pil kawalan kelahiran dan terapi penggantian hormon biasanya mengandungi progesteron untuk melawan kesan estrogen pada rahim. Ia bagaimanapun tidak sepenuhnya ditentukan jika pil pembesaran payudara merangsang pertumbuhan tisu rahim. Tiada bukti mengenai sama ada pil pembesaran payudara mengganggu kesuburan, haid, atau keberkesanan pil kawalan kelahiran.

Apabila mengambil pil pembesaran payudara, ia adalah penting untuk ingat beberapa perkara, tanpa mengira produk pembesaran payudara yang anda pilih. Pertama pastikan anda ikut arahan termasuk dalam pakej setakat bagaimana dan bila untuk mengambil produk. Kedua, pastikan untuk menggunakan produk sekurang-kurangnya 6 bulan, kerana walaupun apa yang orang lain mungkin katakan, tidak ada istilah “cepat” untuk pembesaran payudara. Walaupun kebanyakan wanita ingin cepat mengubah tubuh mereka serta-merta, kita semua sedar bahawa perubahan yang berkekalan mengambil masa, dan pil pembesaran payudara adalah tidak terkecuali.

Leave a comment